Zielony telefon – wsparcie i pomoc dla seniorów

Do końca roku trwa projekt przeznaczony dla osób starszych i ich opiekunów, którzy mogą uzyskać niezbędną pomoc i wsparcie w codziennej egzystencji. Zgłoś się także, jeśli masz trochę czasu, jesteś empatyczny i cierpliwy – możesz zostać wolontariuszem.

Reklama Reklama Amplifon

Senior couple at the telephone

Celem projektu pt. „Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania” jest ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług społecznych mieszkańcom Poznania z niepełnosprawnością lub niesamodzielnych. Znaczącą liczbę uczestników stanowią osoby po 60 r. ż. oraz osoby w wieku podeszłym. Projekt jest dostępny dla 1135 osób z niepełnosprawnością i/lub niesamodzielnych oraz dla 302 opiekunów faktycznych osób niesamodzielnych i z niepełnosprawnością. Wszystkie usługi w ramach Zintegrowanego Centrum Opieki są bezpłatne dla uczestników projektu.
Projekt obejmuje cztery obszary: Centrum Opieki Środowiskowej, wsparcie opiekunów faktycznych w opiece nad osobą z niepełnosprawnością, usługi asystenckie dla dorosłych osób z niepełnosprawnością, Zintegrowane Centrum Opieki.

Gdy nagle źle się poczujesz
Zintegrowane Centrum Opieki to kompleksowe wsparcie dla osób niesamodzielnych, w szczególności z powodu wieku oraz niepełnosprawności. Osoby korzystające z ZCO są objęte pomocą w ramach systemu Teleopieki. Uczestnik projektu zostaje wyposażony w bransoletkę z guzikiem alarmowym oraz głośnomówiący aparat telefoniczny. Dzięki temu zestawowi w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia (np. duszności, zawroty głowy, upadek) może skontaktować się z Teleasystentem, który najpierw zweryfikuje sytuację dzwoniącego – czy jest z nim kontakt, co się wydarzyło, jakie ma objawy, a następnie podejmie odpowiednie działania – np. wezwie służby ratunkowe, powiadomi sąsiada posiadającego klucze.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych systemów IT w trakcie wykonania połączenia przez guzik alarmowy Teleasystentowi wyświetla się karta informacyjna o danym uczestniku. To rozwiązanie pozwala na przekazanie kluczowych informacji służbom medycznym (np. występowanie cukrzycy, przyjmowane leki, alergie lekowe), nawet w przypadku gdy podopieczny stracił przytomność.

Gdy czujesz się samotny
W ramach Teleopieki uczestnik projektu może korzystać również z tzw. połączeń zielonych, czyli rozmów towarzyskich z Teleasystentem, np. jeśli doskwiera im samotność lub potrzebują uzyskać dodatkowe informacje. Raz w tygodniu Teleasystenci sami inicjują rozmowę z podopiecznym, aby sprawdzić, jak się czuje i czy jego sytuacja nie uległa pogorszeniu. Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę, również w niedziele i święta.

Lekarze i pielęgniarki
Ważną część ZCO stanowi Centrum Usług Domowych, czyli zespół specjalistów mających osobisty kontakt z uczestnikami projektu. W pierwszej kolejności należy wymienić Asystentów, którzy przed podłączeniem do systemu Teleopieki przeprowadzają wywiad środowiskowy dotyczący sytuacji społecznej i stanu zdrowia z każdym korzystającym. Dodatkowo tworzą Indywidualny Plan Opieki i Wsparcia, w którym wskazują jakimi dodatkowymi działaniami (poza Teleopieką) należy objąć danego uczestnika. Do dyspozycji mają zespół medyczny: lekarza geriatrę, fizjoterapeutę, pielęgniarki i psychologa.
W szczególnych sytuacjach mogą zaproponować pomoc Rzecznika Praw Osób Starszych i/lub Niepełnosprawnych, który udziela porad prawnych.

Rozmowa i spacer z wolontariuszem
Ważnym uzupełnieniem powyższych usług jest możliwość skorzystania ze wsparcia wolontariuszy, co jest szczególnie przydatne w przypadku osób samotnych, niewychodzących z domu. Wolontariat odbywa się w trybie jeden na jeden – czyli dany uczestnik jest zawsze odwiedzany przez tego samego wolontariusza, dzięki czemu mogą się lepiej poznać i nawiązać głębszą relację. Wolontariat towarzyszący polega na systematycznych odwiedzinach i wspólnym spędzaniu czasu – dokładny zakres działań będzie wynikiem indywidualnych potrzeb i możliwości korzystającego. Wspólne spędzanie czasu polegać może na rozmowie, czytaniu książek i prasy, dotrzymaniu towarzystwa, zachęcaniu do podejmowania aktywności (wspólne wyjścia na spacer, korzystanie z kultury), a także pomocy w drobnych sprawach życia codziennego. Dodatkowo wolontariusze w czasie spotkań z uczestnikami projektu mogą korzystać z tabletów z Internetem np. do treningów pamięci, gier słownych i innych aplikacji mających na celu aktywizowanie seniora/osobę niepełnosprawną oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu.
Zintegrowane Centrum Opieki realizowane jest przez Konsorcjum Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Flandria oraz Stowarzyszenie Medycyna Polska.

Zgłoszenia do projektu
Projekt realizowany jest przez Miasto Poznań/Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w partnerstwie z NGO-sami: PKPS, Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Flandria, Stowarzyszenie Medycyna Polska, Fundacja Aktywizacja, Fundacja L’Arche, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Działaniami zostanie objętych 550 osób. Zgłoszenia: Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria”, tel. 664 999 886, 518 301 653, ul. Św. Marcin 58/64, Poznań.

fot. Fotolia

źródło: Gazeta Senior Poznań 3.2017

Redakcja
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds