Prawo jazdy dla seniorów – propozycje KE [badania lekarskie, testy psychologiczne dla 65+, kursy dla kierowców 70+]

Prawo jazdy dla seniorów – propozycje KE [badania lekarskie, testy psychologiczne dla 65+, kursy dla kierowców 70+]

Komisja Europejska w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa na drogach wszystkim użytkownikom ruchu proponuje szereg nowych rozwiązań. Nadchodzące zmiany w przepisach dotyczące praw jazdy budzą kontrowersje. Przyglądamy się dziś propozycjom dedykowanym najstarszym kierowcom.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl

Prawo jazdy dla seniorów – propozycje nowych rozwiązań

Reklama Reklama Amplifon

Obowiązkowe badania lekarskie i testy psychologiczne dla kierowców 65+

Proponowane zmiany Komisji Europejskiej obejmują m.in. wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich i testów psychologicznych dla kierowców powyżej 65 roku życia. Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz minimalizację ryzyka wypadków spowodowanych przez problemy z koncentracją i percepcją przestrzeni u starszych kierowców. Planowany termin wprowadzenia tych zmian to styczeń 2024 roku.

Ekspert z autobaza.pl, Piotr Korab, wyjaśnia, że starsi kierowcy często są doświadczeni i dobrze zorientowani w przepisach drogowych, ale czasem mogą mieć problemy z percepcją, koncentracją i szybkością reakcji na niespodziewane sytuacje. Badanie psychologiczne może pomóc wykryć ewentualne problemy i pozytywny wynik pozwoli seniorom przedłużyć ważność prawa jazdy, a negatywny skutkować ma utratą uprawnień do prowadzenia pojazdów.

Zobacz również: Plaża dla seniora ☀ [40 polskich plaż ? przyjaznych seniorom i nie tylko]

Prawo jazdy dla seniora 65+ tylko na 5 lat

Innym sugerowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie terminowego prawa jazdy dla seniorów, na przykład o okresie ważności pięciu lat. Aby przedłużyć uprawnienia do prowadzenia auta, senior musiałby przejść szereg badań i testów, co pozwoliłoby na regularne monitorowanie stanu zdrowia i zdolności do kierowania samochodem.

Kursy dla kierowców 70+

Komisja Europejska rozważa również wprowadzenie kursów dla kierowców powyżej 70 roku życia, którzy otrzymają pozwolenie na dalsze prowadzenie pojazdów po pozytywnym wyniku badania psychologicznego.

Zobacz również: Renta wdowia – debata w Sejmie [RELACJA]. Kto popiera to rozwiązanie? Kiedy renta wdowia wejdzie w życie?

Reklama Reklama MultiSport

Starsi kierowcy a opinia publiczna [ankieta]

Według badań przeprowadzonych przez autobaza.pl blisko 60% Polaków uważa, że osoby posiadające prawo jazdy powinny poddawać się obowiązkowym badaniom psychologicznym w pewnym momencie życia, aby przedłużyć ważność dokumentu. Jednak tylko nieco ponad 1/3 ankietowanych twierdzi, że wiek 65 lat jest odpowiednim momentem.

W Polsce już istnieją podobne regulacje dotyczące okresowej kontroli zdrowia kierowców, jednak nie są one uzależnione od wieku. Prawa jazdy wydawane od 2013 roku obowiązują maksymalnie przez 15 lat, po czym kierowcy muszą przejść badania lekarskie, aby uzyskać nowe uprawnienia na podobny okres.

Badanie przeprowadzone wśród użytkowników autobaza.pl wykazało, że 57,4% ankietowanych kierowców uważa, że badania psychologiczne dla starszych kierowców to dobry pomysł, ale wielu z nich uważa, że próg wiekowy powyżej 65 lat jest za niski. 18,2% badanych uważa, że badania powinny być przeprowadzane w późniejszym wieku, a tylko 4,5% popiera regularne badania już na wcześniejszym etapie życia. Blisko 20% ankietowanych nie miało zdania na ten temat, co może wynikać z braku wiedzy na temat planowanych regulacji. Natomiast 23,5% respondentów nie zgadza się z planowanymi zmianami i uważa, że nie są one w ogóle potrzebne.

Piotr Korab, ekspert autobaza.pl, komentuje, że wielu seniorów obawia się tych badań, a brak szczegółowej wiedzy na temat nowych przepisów może budzić obawy przed natychmiastowym odebraniem prawa jazdy osobom powyżej 65 lat, a także obawę o dyskryminację tej grupy. Starsi kierowcy mający duże doświadczenie i potrzebują samochodu, aby zachować niezależność.

Zobacz również: Dodatek dla sołtysów do emerytury, czyli tzw. Sołtysowe od 1 lipca [Wniosek o sołtysowe – krok po kroku]

Reklama Reklama Cyfrowi Debiutanci

Starszy kierowca, co mówią dane? [badania]

Statystyki naszych zachodnich sąsiadów dotyczące bezpieczeństwa na drogach wśród starszych kierowców mówią, że ryzyko wypadków w tej grupie wiekowej jest podobne do grupy młodych kierowców w wieku 18-24 lat. W Polsce starsi kierowcy są powszechnie uważani za najbezpieczniejszą grupą kierowców, co wydają się potwierdzać statystyki policyjne, jak i stawki ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jednak bardziej szczegółowe dane z badań przeprowadzonych przez Annę Zielińską z Instytutu Transportu Drogowego ukazały nieco mniej korzystny obraz seniora – kierowcy. Okazuje się, że najwięcej wypadków w stosunku do liczby przejechanych kilometrów dotyczy najmłodszych i najstarszych mężczyzn. Kierowcy w wieku 18-24 lat mają wypadek co 1,7 miliona przejechanych kilometrów, podczas gdy kierowcy po sześćdziesiątce mają wypadek raz na 2,6 miliona kilometrów.

Zobacz również: Kolejny dodatek dla seniorów? 600+ dla 80-latków i 900+ dla 85-latków [propozycja NSZZ „Solidarność”]

Reklama Patronat medialny Międzynarodowe Targi Turystyczne

Prawo jazdy dla seniorów [w krajach UE i USA]

W wielu krajach, jak Hiszpania, Włochy, Finlandia, Holandia, Szwajcaria i Dania, kierowcy powyżej określonego wieku muszą regularnie poddawać się badaniom, aby przedłużyć ważność prawa jazdy.

W Stanach Zjednoczonych wszyscy kierowcy, bez względu na wiek, muszą odnawiać uprawnienia co kilka lat i poddać się badaniu okulistycznemu. W USA po osiągnięciu 65 lub 70 roku życia, prawo jazdy musi być odnawiane co rok lub dwa lata.
Lekarze są zachęcani do zgłaszania wątpliwości dotyczących zdrowia swoich pacjentów, jeśli może to wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze, na przykład w przypadku krótkotrwałej utraty przytomności, chorób neurodegeneracyjnych, cukrzycy, epilepsji, choroby Parkinsona, lub poważniejszych zaburzeń krążenia. W Ameryce starszym kierowcom, którzy mają problemy z prowadzeniem samochodu, mogą zostać nałożone różne ograniczenia, takie jak prowadzenie pojazdu tylko w dzień, ograniczenie prędkości, czy też zakaz jazdy po autostradach.

Źródła: Badania Autoiso Sp. z o.o. właściciel serwisu autobaza.pl


Jeśli interesują Cię podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior  Zapisz się do Newslettera


Zobacz również: 

Jak dobrać aparat słuchowy? Wybór idealnego aparatu słuchowego dla Ciebie. Ekspert protetyk słuchu Halina Paliwoda radzi!

Waloryzacja emerytur 2024. PROGNOZA podwyżki 12,3 proc. [TABELA]

Bezpłatne Leki 65+ Sejmowa debata na temat darmowych leków m.in. Brak listy i konsultacji społecznych oraz propozycja leków za 5 zł [RELACJA]

Obawiasz się metody na wnuczka? Sprawdź nowe ubezpieczenie od wyłudzenia na wnuczka, policjanta, CBŚ [Generali, PZU, Warta]

Linda Matus
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds