Wieczór Choreografów tym razem został zatytułowany Żywioły 2. Biletów brak
Żywioły pozwalają nam zbliżyć się artystów baletu jako twórców i poznać ich indywidualne sposoby wyrażania emocji.
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl
Spis Treści
Bilety
Kiedy zapytałem w Kasie Opery Wrocławskiej o bilety na ten wyjątkowy spektakl baletowy, pani najpierw zrobiła duże oczy, a później powiedziała, już dawno nie ma miejscówek. Przecież to tylko dwa wystawienia. Te bilety rozchodzą się błyskawicznie. To przecież nowość, bilety w umiarkowanej cenie, a pomysły zaczerpnięte z najgłębszych zakamarków serca. To wyjątkowe przedstawienie.
Na scenie Opery Wrocławskiej
Na dwa wieczory sceną Opery Wrocławskiej zawładnie balet. Czy będzie klasyczny z tancerkami w tutu i piruetami? To wiedzą tylko twórcy spektaklu. Dwanaście etiud i dwunastu choreografów. W takim spektaklu może zdarzyć się wszystko, co najlepsze. A przecież tancerze rywalizują miedzy sobą. Zespół baletu Opery Wrocławskiej jest mocno międzynarodowy. Dyrekcja docenia balet i zapewnia możliwość zaprezentowania publiczności nietypowych popisów. Nie ingeruje, w jaki sposób tancerze zechcą pokazać swoje mocne strony. A oceniać będzie publiczność i koledzy z zespołu. Jak wszędzie także w balecie trwa rywalizacja.
Kierownik baletu
Wieczór choreografów — prezentowany po raz drugi pod nazwą Żywioły — to nie tylko taneczny spektakl, ale przede wszystkim artystyczne laboratorium, dzięki któremu możemy przez moment zerknąć w głąb kreatywnej duszy naszych tancerzy. Żywioły pozwalają zbliżyć nas do artystów baletu jako twórców i poznać specyfikę ich indywidualnych środków przekazu. Co ich porusza? Jak chcą się ruszać? Czym chcą Państwa poruszyć? Żywioły to artystyczna platforma Opery Wrocławskiej, eksperymentalna przestrzeń, w której tancerze baletu i zaproszeni goście współpracują przy realizacji własnych projektów choreograficznych. – napisała Pani Małgorzata Dzierżon, Kierownik Baletu Opery Wrocławskiej w nocie dla dziennikarzy.
Tancerze
W rozmowie z tancerzami na pierwszy plan wybija się radość z możliwości tworzenia własnych wersji. To zawodowcy. Jak w każdym zawodzie oczekuje się od wykonawcy powtarzalności. Każdy krok, każdy ruch z centymetrową precyzją. Naprężone mięśnie tancerzy, dynamika ruchów i tempo, utrzymać tempo. Jak w każdym zawodzie także w balecie czasami chciałoby się zrobić coś dla siebie. Każdy artysta o tym marzy. Ten wieczór jest właśnie dla artystów marzycieli.
Kostiumy
By działała teatralna magia w balecie, potrzebne są kostiumy. I światło. To praca świateł wydobywa z mroku tancerzy. To światła sprawiają, że znikają detale. Jasne partie ciała widoczne, ciemne skryte przed naszym postrzeganiem. A liczy się przecież efekt wizualny. Światła w tym spektaklu są wspaniałe i bardzo nowoczesne. Byłoby idealnie, gdyby przed każdą etiudą pojawił się tytuł. W sztukach wizualnych tytuły ukierunkowują. Skoro choreografowie nadali tytuły swoim etiudom, to dlaczego nie podzielić się nimi z publicznością.
Balet
To zawsze młodość. Kariera sceniczna kończy się zwykle przed czterdziestką. Lekkość i sprężystość niestety przemijają. Wiedzą o tym sportowcy i z trudem akceptują tancerze. A przecież balet to cudowna elegancja ruchu. Wzdychają panowie do baletnic fikających odnóżami. Podziwiają panie muskulaturę koryfejów. To ogromna przyjemność pooglądać elegancję w każdym ruchu w wykonaniu zawodowców. Zespół przedstawił różnorodne formy, wszystkie fascynujące i urzekające perfekcją. Aż żal, że to przedstawienie będzie wystawione zaledwie dwa razy.
Muzyka
Nie ma baletu bez muzyki. Tym razem choreografowie w kilku etiudach sięgnęli po napisane specjalnie na tę okazję podkłady muzyczne. Muzyka idealnie wpasowała się w prezentowane treści. Muzyka niosła na tancerzy. Dodało to lekkości widowisku. I na dodatek muzyka była wykonywana przez orkiestrę Opery Wrocławskiej na żywo. Prawdziwa maestria.
Żywioły
Cudowny wieczór w operze. Różne treści i przesłania dla publiczności. Sporo ciekawych teatralnych i magicznych trików ze światłami i parawanami. Wspaniała różnorodność tematów. Od męskiej przyjaźni, co by to nie miało znaczyć, po uwielbienie dla primabaleriny z piedestału i rywalizacji o względy. Brutalność życia codziennego także znalazły miejsce w tym spektaklu. I taniec do klasycznej muzyki. Ogromna ilość tematów. W każdym teatrze świata ten spektakl może być wystawiany i będzie zachwycał publiczność.
Publiczność dość długo oklaskiwała tancerzy i wykonawców. Aż zapadła kurtyna i przepiękny baletowy wieczór zakończył się rozmowami w kolejce po okrycia.
W najbliższym czasie w operze Carmen, kolędy, operanki dla dzieci. Sprawdzajcie w repertuarze.
Jeżeli interesują Cię podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior Zapisz się do Newslettera
Piernikowe Miasto w Kolejkowie [świąteczna atrakcja także dla najstarszych]
- Królowa Śniegu, premiera w Operze Wrocławskiej - 16 grudnia, 2024
- Premiera w Pantomimie. „STADO. W środku jesteśmy baśnią” - 7 grudnia, 2024
- We Wrocławiu „Miasto z piernika” i jarmark - 30 listopada, 2024