AUTO DLA SENIORA: praktyczne porady oraz ranking ADAC [20 modeli w różnych kategoriach cenowych]

AUTO DLA SENIORA: praktyczne porady oraz ranking ADAC [20 modeli w różnych kategoriach cenowych]

Chociaż kilkanaście lat pracowałem w salonach sprzedających samochody – onegdaj Daewoo oraz Daihatsu, a później Nissan i Mitsubishi, to trudno mi odpowiedzieć na tytułowe pytanie. Zauważyłem jednak, że wiekowi kierowcy są bardziej wymagający niż nastolatkowie. Mają duże doświadczenie, ponieważ niejednym już autem jeździli. Zamiast mocy, gadżetów w samochodzie, pojemności bagażnika, bardziej cenią to jak się do niego wsiada i wysiada, wygodną pozycję za kierownicą i widoczność podczas jazdy. Jak wybrać wygodne auto? 

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Wyższe auto dla seniora: bezpieczeństwo i łatwość wsiadania

Reklama Reklama Amplifon

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na duży otwór drzwiowy i szeroko otwierane drzwi. Dlatego wysoki SUV jest bardziej przyjazny dla starszych osób, ponieważ umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie. Siedzenie na komfortowych fotelach na odpowiedniej wysokości będzie przypominać siedzenie na krześle lub domowym fotelu. Mniejsza gibkość oraz problemy ze stawami czy kręgosłupem sprawiają, że do wielu samochodów wchodzi się trudniej. Wysoka pozycja siedzenia poprawia również widoczność.

Zobacz również: „Gazeta Senior” maj 2024 [05/2024]. Sprawdź, co w numerze?

Reklama Reklama ATERIMA med

Auto dla seniora: duże czy małe?

Wybierając samochód dla seniora, warto zwrócić uwagę na jego rozmiar. Nie powinien być zbyt duży. Wygodne auto przeważnie jest niewielkie i umożliwia łatwe parkowanie. Takim samochodem łatwiej poruszać się podczas manewrów. Nie oznacza to jednak, że auto dla seniora musi być małe.

Zobacz również: Elektryzująca oferta dla aktywnych seniorów – gdzie kupić i gdzie serwisować elektryczne skutery trójkołowe i microcary?

Reklama Reklama Cyfrowi Debiutanci

Samochód dla seniora: bagażnik

Auto dla seniora powinno mieć pakowny i komfortowy bagażnik. Oprócz pojemności warto zwrócić uwagę na próg załadunku. Samochody z wyższym siedzeniem to dla starszych osób wygodne rozwiązanie, ale w przypadku bagażnika należy zdecydować się na niski próg. Coraz łatwiej znaleźć tanie, wysokie auto, do którego można załadować bagaże czy zakupy bez zbędnego dźwigania i podnoszenia.

Zobacz również: Kolejka do sanatorium 2024. Długość kolejki w poszczególnych województwach: aktualne dane [PRZEGLĄD]

Reklama Reklama Gala Noworoczna Brukiewicz

Samochody dla seniorów: automatyczna skrzynia biegów

Auto dla seniora powinno być łatwe w obsłudze. Mam na myśli deskę rozdzielczą z przyciskami w zasięgu wzroku. Najważniejsze funkcje powinny być przejrzyste i łatwo dostępne. Warto więc zastanowić się, z jakich funkcji kierowca najczęściej korzysta i wybrać auto dla seniora odpowiadające jego potrzebom. Zauważyłem, że seniorzy decydują się też na samochód z automatyczną skrzynia biegów, bez konieczności ciągłego ich przełączania.

Zobacz również: Druga waloryzacja emerytur: lepsze zabezpieczenie finansowe seniorów [zasady, terminy, TABELA]

Patronat medialny Patronat medialny Międzynarodowe Targi Turystyczne

Cena i koszt eksploatacji dobrego auto dla emeryta

Dla wielu emerytów przy wyborze samochodu decydującym kryterium jest cena. Nie bez znaczenia jest także bieżąca eksploatacja. Najlepiej, aby auto wyróżniało się małym zużyciem paliwa. Nawet jeśli będzie miało mało imponujące osiągi, to czasem lepiej wybrać auto dla emeryta, które będzie łatwiej utrzymać. Dobre auto powinno przede wszystkim być niezawodne. Bezpieczny, sprawny i zawsze gotowy do jazdy samochód to idealne rozwiązanie.

Gdy mowa o bezpieczeństwie, warto wspomnieć o systemach, w które powinno być wyposażone auto dla seniora. ABS wspomagający hamowanie w trudnych warunkach to już standard. Wybierając auto dla seniora, warto zwrócić uwagę także na system stabilizacji toru jazdy czy kontrolę trakcji. Wiele aut jest też wyposażonych w system ostrzegający kierowcę przed zjechaniem z pasa ruchu.

Zobacz również: WYPRAWA ŻYCIA: Jesienny Rejs Seniora pełen atrakcji i doskonałej zabawy [PROGRAM, ZNIŻKI i SUPER-OFERTA DLA LIDERÓW]

Najlepsze samochody dla osób starszych: Ranking ADAC

Niemiecki automobilklub ADAC wybrał najlepsze samochody dla starszych osób. W tym rankingu nie oceniano mocy, ale wymiary aut, łatwość wsiadania i pozycję za kierownicą. Jak oceniał ADAC? Testujący skupili się też na prostej, intuicyjnej obsłudze auta, dobrej widoczności w każdym kierunku, tak aby nie kręcić głową podczas manewrowania, cofania. Dlatego też ADAC ograniczył wybór do pojazdów z czterema lub pięcioma miejscami siedzącymi, dobrych wymiarach zewnętrznych. Niemieccy eksperci przyjęli takie parametry, które powinno mieć auto dla seniora:

  • długość – maksymalnie 4,50 metra,
  • wysokość – co najmniej 1,50 metra,
  • wysokość siedziska – co najmniej 47 centymetrów,
  • miejsca siedzące – od czterech do pięciu,
  • wysokość progu załadunkowego – maksymalnie 78 centymetrów.

Na podstawie takich parametrów ADAC wybrała 20 samochodów w przedziale cenowym od 20 do 45 tysięcy euro (po aktualnym kursie to w przybliżeniu od 85 do 190 tys. zł.). Podzielono je dodatkowo na pięć kategorii w zależności od ich ceny:

  • 20-25 tys. euro: Nissan Juke, Renault Captur, Seat Arona, Volkswagen T-Cross.
  • 25-30 tys. euro: Audi Q2, Fiat 500X, Opel Crossland, Nissan Qashqai, Seat Ateca, Volkswagen T-Roc, Citroen C5 Aircross, Ford Puma.
  • 35-40 tys. euro: Audi Q3, Toyota Corolla Cross, Volkswagen T-Roc Cabrio, Mercedes klasy B, Škoda Karoq.
  • 40-45 tys. euro: Mitsubishi Eclipse Cross, BMW X1, Mercedes GLA, Opel Combo.

Dobre auto dla seniora: według Polaków

–  Jakie auta kupują starsi klienci ? – zapytałem Andrzeja Polody, też seniora, który w swoich salonach sprzedaje samochody NISSAN, Mitsubishi oraz SsangYong. – Jeżeli Nissan to Juke, Mitsubishi Exlipse, a SsangYong to Tivoli – odpowiedział pan Andrzej. Seniorzy, w porównaniu z ich dziećmi czy wnukami, mają inne oczekiwania od auta. Oni jeżdżą głownie na działkę, do lekarza, kościoła lub na weekend do wnuków. Nie jest prawdą, że seniorzy nie powinni prowadzić samochodów. Jeżeli stan zdrowia, wzrok, refleks i samopoczucie są w normie, to auto może pomóc w życiu starszej osoby. Czy senior może jeździć dobrze? Tak, ale warto doskonalić umiejętności. Ja – rocznik  1947  – robię to w Automobilklubie Wielkopolski. W samochodowych rajdach seniorów startuję z powodzeniem już piętnaście lat.

Zobacz również: Prawo jazdy dla seniorów – propozycje KE [badania lekarskie, testy psychologiczne dla 65+, kursy dla kierowców 70+]

Auto dla seniora: nowe czy używane?

Wszystko zależy od portfela jakim dysponuje ewentualny kupiec. Nowe samochody mają ogromną zaletę w postaci gwarancji i serwisu. Są jednak dużo droższe, ale niewielkie nowe auto może być w zasięgu wielu seniorów. A może starszy, używany samochód? Dużo droższa będzie jednak eksploatacja. Źle wybrany model może być wówczas droższy od tego z salonu. Jednak przy niewielkim przebiegu i młodym roczniku pojazdu, można sporo zyskać. Przy zakupie takiego samochodu powinien towarzyszyć seniorowi syn lub wnuk lub ktoś kto dobrze doradzi, oceni auto. Trzeba pamiętać, że zakup używanego samochodu to dobra inwestycja, biorąc pod uwagę rosnące ceny oraz wysoką inflację. Samochody używane dostępne są od ręki. Ważne, aby znaleźć dobry model, który po kupnie nie sprawi, że trzeba będzie do niego dopłacać. Jakie auto dla seniora? Odpowiedź nie jest łatwa, ale…

Na zdjęciu Nissan Juke, numer 1 w rankingu ADAC: auto dla seniora w kategorii do 25 tys. euro


Jeżeli interesują Cię informacje na temat aut, przepisów oraz prawo jazdy dla seniorów, zapisz się do Newslettera Gazety Senior  Zapisz się do Newslettera


Zobacz również: 

Elektryzująca oferta dla aktywnych seniorów – gdzie kupić i gdzie serwisować elektryczne skutery trójkołowe i microcary?

Andrzej Górczyński
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds