Auto na wodór
Czy w bliskiej przyszłości to wodór będzie paliwem do pojazdów i ogrzewania domów?
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
Spis Treści
Czyżby koniec ropy naftowej?
Kilka firm zajmujących się transportem uznało, że pora zacząć szukać nowych paliw dla pojazdów. Zwrócono uwaga na stary wynalazek, jakim są silniki wodorowe. Tutaj link do kalendarium technologii wodorowych. Jeszcze przez wiele lat będzie pewno dominowała benzyna i olej napędowy. Przecież z dnia na dzień cały świat nie wymieni samochodów na nowe.
Ropa naftowa
Olej napędowy, benzyna są stosowane powszechnie od ponad 100 lat. W czasach rewolucji przemysłowej dla maszyn napędzanych parą potrzebne były smary. Nafta do lamp była używana powszechnie do drugiej połowy XX wieku. Pojawiły się samochody najpierw na parę a później na benzynę. Firmy zajmujące się wydobyciem ropy naftowej i jej przetwórstwem stały się międzynarodowymi graczami na rynku kapitałowym. Minęło 100 lat od powszechnego pozyskiwania energii z ropy naftowej. Uwolniliśmy ogromne ilości dwutlenku węgla do atmosfery, co spowodowało ocieplenie klimatu. Cena ropy idzie w górę. Pora na nowy rodzaj paliwa.
Trochę chemii
W skład benzyn wchodzą wodory alifatyczne o liczbie atomów węgla od 5 do 12. W wyniku spalania w komorze silnika uzyskujemy tlenek i dwutlenek węgla oraz wodę. Przecież proces spalania to tylko przekształcanie związków chemicznych i uwalnianie energii.
W przypadku reakcji wodoru z tlenem uzyskamy energię elektryczną i wodę. Samochód napędzany wodorem jest wyposażony w ogniwo, w którym reakcja chemiczna łączenia wodoru i tlenu wytwarza energię elektryczną. Tak właściwie można przyjąć, że samochody na wodór to samochody z silnikami elektrycznymi z własną wytwórnią prądu. Dla środowiska to świetna wiadomość. Pojazdy nie będą wydzielały do atmosfery tlenku i dwutlenku węgla.
Pozyskiwanie wodoru
Efekt środowiskowy uzyskamy jeśli wodór będziemy pozyskiwali z czystych źródeł energii elektrycznej i z wody. Obecnie w rafineriach i zakładach chemicznych wodór uzyskujemy z gazu ziemnego. To nie są rewolucyjne zmiany w ochronie klimatu przed dalszym ociepleniem. Fabryki wodoru powinny powstawać w pobliżu elektrowni, a okresowy nadmiar energii elektrycznej powinien być wykorzystywany do produkcji wodoru. Zatem jeśli elektryczność będzie z czystego paliwa to i wodór będzie zaliczony do „zielonych”. Jeśli wodór będzie wytarzany z paliw kopalnych to pożytek dla ludzkości żaden.
Samochód na wodór
Tak właściwie to są pojazdy elektryczne wyposażone we własną elektrownię. Ogniwo paliwowe wykorzystuje reakcję chemiczną do pozyskania prądu. Połączenie wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym generuje prąd, który służy do napędzania silników elektrycznych pojazdu. Tlen jest pozyskiwany z powietrza, a wodór tankuje się tak, jak teraz LPG. Na przejechanie 600 kilometrów pojazdem o masie 2 ton potrzeba około 6 kilogramów wodoru. Za samochodem zostaje czyste powietrze z drobinami kurzu ze startych opon. Przewaga samochodów nad elektrycznymi polega na tym, że nie wozimy ze sobą ciężkich akumulatorów i nie ma długiego procesu ładowania. Kilka samochodów różnych firm jest produkowanych seryjnie i już jeździ po drogach.
Kiedyś w szkole opowiadano, że rośliny produkują tlen, dlatego są pożyteczne. Poglądy jednak ulegają zmianom. Rośliny są pożyteczne, bo zamieniają energię słoneczną w biomasę, z której my pozyskujemy energię.
Teraz będą uczyli, że samochody są pożyteczne, bo produkują wodę? Zużywamy coraz więcej energii i musimy zadbać, by zmniejszyć dewastację środowiska, w którym żyjemy.
Na zdjęciu tytułowym komora silnika samochodu napędzanego wodorem, fot.© Jerzy Dudzik
- Masowe wymieranie zwierząt - 27 października, 2024
- Gobeliny z Branic - 6 października, 2024
- Lwice wybrały samochód - 9 sierpnia, 2024