Dostrzec człowieka
Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie
Jan Zamoyski
Zwykle na łamach naszego czasopisma staramy się pokazywać pozytywne i budujące przykłady działalności na rzecz seniorów. Uważamy, że w ten sposób możemy zainspirować do działania kolejne osoby i organizacje. Nieustannie zachęcamy naszych czytelników do tego, by sami kształtowali swoją rzeczywistość i sięgnęli po to, co sprawi, że stereotypowy wizerunek seniora raz na zawsze przejdzie do lamusa. Tym mocniej przeżywamy sytuacje takie jak ta opisana poniżej. Wiadomość, która przyszła do nas z Krakowa nie napawa nas optymizmem – wyraźnie widać, że przed seniorami jeszcze wiele pracy. Nie wystarczy ich zapał, dobre chęci i pomysły, trzeba również popracować nad tym, by osoby decyzyjne, którym do wieku senioralnego jeszcze trochę brakuje, potrafiły wyjrzeć zza muru przepisów i dokumentów i dostrzegły zwykłego człowieka. Seniorów przybywa, a o „ich potrzebach” czas zacząć myśleć jak o „naszych potrzebach”. Za seniorami wstawił się Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, który zobowiązał krakowskie MPK SA do zwiększenia czcionki stosowanej na przystankach. Kwestia rozkładów jazdy zmierza więc ku pozytywnemu zakończeniu, jednak droga do niego była zbyt wyboista i kręta, by móc beztrosko cieszyć się sukcesem.
List, który otrzymaliśmy z Krakowa jeszcze przed interwencją prezydenta Jacka Majchrowskiego.
Większym druczkiem!
Jesteśmy aktywnymi seniorami działającymi w Akademii Obywateli Trzeciego Wieku. Dostrzegamy problem – ważny nie tylko dla nas – jakim jest mała czcionka stosowana w rozkładach jazdy na przystankach tramwajowych i autobusowych. Przeprowadzając rozmowy w różnych środowiskach, nie tylko senioralnych, zauważyliśmy, że sprawa interesuje wiele osób i postulat powiększenia czcionki spotyka się powszechną pozytywną reakcją. Dlatego postanowiliśmy zająć się tym problemem. Wiele osób korzystających z komunikacji miejskiej ma kłopoty z prawidłowym odczytaniem informacji zawartych w rozkładzie jazdy. Często wymaga to zmiany okularów, względnie korzystania z pomocy osób trzecich, co jest niewątpliwie kłopotliwe. Wieczorem rozkłady są nieczytelne z powodu słabego oświetlenia. Z obserwacji wynika, że na obecnych rozkładach jest możliwość zastosowania większej czcionki i lepszego wykorzystania przestrzeni. Nadmieniamy, że we Wrocławiu, na wniosek tamtejszej Rady Seniorów, taki postulat został zrealizowany. Dodatkowymi argumentami są fakty, że Kraków jest miastem starzejącym się i równocześnie odwiedza go największa w Polsce liczba turystów. Wszystko to powoduje, że warto inwestować w usprawnienia komunikacji miejskiej.
1 września 2014 r. wystosowaliśmy pismo w tej sprawie do Prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji S.A., który przekazał pismo do ZIKIT. Niestety odpowiedź otrzymana z ZIKIT nie jest dla nas satysfakcjonująca. Stwierdzenie, że wprowadzenie większej czcionki wiązałoby się z koniecznością zwiększenia formatu papieru, a co za tym idzie wymianą gablot przystankowych, nie są do końca prawdziwe, ponieważ na istniejących tablicach – a także na samych kartkach – jest jeszcze przestrzeń do wykorzystania. Równocześnie ZIKIT stwierdza, że „możliwość ewentualnego wprowadzenia wnioskowanej zmiany wielkości czcionki w rozkładach jazdy będzie analizowana pod kątem potencjalnego wprowadzenia w przyszłym roku”. Trzy najważniejsze słowa z tego pisma to “ewentualnego”, “analizowana” i “potencjalnego”.
Ponieważ pozytywnego załatwienia tej sprawy oczekuje wiele osób, zwracamy się do Państwa z prośbą o poparcie naszego postulatu i ewentualne jego nagłośnienie w Waszej gazecie. Mamy nadzieję, że nasz projekt spotka się z życzliwym przyjęciem krakowian, którzy swoją opinię mogą wyrazić na naszej stronie internetowej na Facebooku „Przyjazna Komunikacja Miejska w Krakowie”. Państwa Redakcję prosimy o pomoc w rozpropagowaniu naszego projektu. Liczymy również na odzew krakowian na Facebooku, abyśmy mogli rozmawiać z ZIKIT.
Seniorzy z Akademii Obywateli Trzeciego Wieku
Źródło: Czerwony Portfelik Senior, wydanie: Kraków listopad-grudzień 2014
- „Gazeta Senior” – styczeń 2025 [01/2025]: Sprawdź, co w numerze! - 18 grudnia, 2024
- Znany aktor Henryk Gołębiewski ofiarą scamu! Jak seniorzy mogą ustrzec się przed internetowym oszustwem? - 16 grudnia, 2024
- Viva Seniorzy! 2024 – wyjątkowe święto Seniorów za nami - 3 grudnia, 2024