Oszustwa w reklamach leków z udziałem lekarzy: Jak się bronić? Praktyczne wskazówki dla seniorów

Oszustwa w reklamach leków z udziałem lekarzy: Jak się bronić? Praktyczne wskazówki dla seniorów

Seniorzy, bądźcie wyczuleni na reklamy leków z udziałem znanych lekarzy i profesorów – to może być oszustwo. Oszuści bez zgody lekarzy wykorzystują ich wizerunki, co nie tylko łamie prawo, ale też zagraża zdrowiu publicznemu. W razie wątpliwości konsultujcie się z własnym lekarzem lub farmaceutą. Oszustwa w reklamach leków to poważny problem. Podpowiadamy, jak się bronić.

Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej gazetasenior.pl

Ograniczenia w reklamowaniu leków, wyrobów medycznych etc.

Reklama Reklama Amplifon

Warto wiedzieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami lekarze, dentyści, pielęgniarki i inne osoby wykonujące zawody medyczne nie mogą reklamować swoich usług i np. zachęcać nas do wyboru konkretnego gabinetu lekarskiego.

Lekarze nie mogą również promować leków, wyrobów medycznych czy suplementów diety. To oznacza, że nie powinni widnieć w reklamach tych produktów. Co więcej, lekarze, dentyści i osoby wykonujące zawody medyczne (tj. farmaceuci, pielęgniarki, ratownicy medyczni, fizjoterapeuci) nie mogą reklamować wyrobów medycznych i produktów leczniczych. Wyrobami medycznymi są na przykład wózki inwalidzkie, implanty czy okulary korekcyjne.

To samo dotyczy aktorów w białych kitlach grających lekarzy – ich udział w reklamach wyrobów medycznych jest zakazany od 1 lipca 2023 r.

Pamiętajcie, że takie reklamy nie tylko łamią prawo, ale także wpływają negatywnie na postrzeganie zawodów medycznych przez pacjentów. Dlatego ważne jest, abyśmy byli świadomi tych przepisów i nie dawali się zwodzić fałszywym reklamom.

Ponadto zjawisko to rodzi konsekwencje w postaci samoleczenia i polipragmazji, czyli nadmiernego stosowania leków i suplementów diety. Reklamowanie różnych medykamentów przez lekarzy lub osoby, które wyglądają jak medycy, może zwiększać ryzyko, że sięgniemy po te leki bez konsultacji z lekarzem czy farmaceutą.

Zobacz również: Bezpłatne leki 65+: kto ma prawo wypisać darmowe leki dla seniorów? LISTA uprawnionych i wykluczonych lekarzy. Prace nad oczekiwanymi zmianami

Reklama Reklama ATERIMA med

Oszustwa z wizerunkiem lekarza: coraz częstsze przypadki kradzieży autorytetu medycznego

Coraz częstsze jest zjawisko kradzieży wizerunku znanych lekarzy w celach reklamowych. Oszuści, ignorując zakaz reklamy i kierując się chęcią zysku, wykorzystują autorytet lekarzy do promocji swoich produktów. Przykładowo, prof. Michał Zembala, ceniony kardiochirurg, padł ofiarą oszustów, którzy użyli jego tożsamości do reklamowania tabletek rzekomo wspomagających serce. Niestety także dr Michał Sutkowski padł ofiarą kradzieży wizerunku, który został wykorzystany do promowania pseudoleków kardiologicznych i środków na pasożyty. Jak donosi prawo.pl obie sytuacje skłoniły prawników reprezentujących medyków do podjęcia kroków prawnych wobec sprawców, jednak szkody wyrządzone pacjentom są trudne do naprawienia.

Zobacz również: Bezpłatne leki 65+. Jakie leki za darmo po 65 roku życia? [listopadowa LISTA + WYSZUKIWARKA]

Reklama Reklama Cyfrowi Debiutanci

Deep fake i realistyczne wizerunki: wyzwania związane z sztuczną inteligencją w reklamie medycznej

W przypadku dra Michała Sutkowskiego oszuści posunęli się o krok dalej i stworzyli fałszywe wywiady, korzystając z tzw. deep fake (sztucznej inteligencji do manipulowania obrazem).

Wizerunki stworzone przez sztuczną inteligencję (AI) mogą być niezwykle realistyczne. Dzięki zaawansowanym algorytmom i technologiom AI jest w stanie generować już dziś obrazy, które trudno odróżnić od fotografii i materiałów video przedstawiających prawdziwe osoby. Aby zilustrować problem, z jakim przyszło nam się mierzy, grafiką artykułu, który czytasz, jest obrazek z wizerunkiem uśmiechających się lekarzy i farmaceutów. Ilustracja ta w całości została wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Czasem trudno stwierdzić, czy postać na obrazie to prawdziwa osoba, czy jedynie symulacja stworzona przez sztuczną inteligencję.

Warto być świadomym tego zjawiska i zachować czujność wobec reklam leków czy produktów medycznych. Oszustwa związane z kradzieżą wizerunku lekarzy i rozwój sztucznej inteligencji wykorzystywanej w złych zamiarach to poważny problem, ale wspólnie możemy być bardziej świadomi i chronić siebie oraz innych.


Jeżeli interesują Cię te i podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior i bądź na bieżąco! Zapisz się do Newslettera


Zobacz również:

Bezpłatne leki 65+: kto ma prawo wypisać darmowe leki dla seniorów? LISTA uprawnionych i wykluczonych lekarzy. Prace nad oczekiwanymi zmianami

Nowy bezpłatny numer 8080 do zgłaszania oszukańczych SMS-ów! [Jak zgłosić podejrzany SMS?]

Klub Aktywnych: Seniorzy znaleźli optymalny trening dzięki sztucznej inteligencji. Sprawdź, co Tobie zaleci AI

Czerwcowi emeryci. Dodatkowe pieniądze dla seniorów, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009-2019 r. [wyrok TK]

Linda Matus
CATEGORIES
Share This

Zapisz się do newslettera Gazety Senior!

To proste, aby otrzymywać nasz Newsletter, wypełnij trzy pola poniżej i kliknij „Zapisz mnie do Newslettera”. Usługa jest bezpłatna.


This will close in 0 seconds