Cyfrowi seniorzy kupują i będą więcej kupować – online. Raport „Pokolenie Silvers w e-commerce”
Seniorzy internauci to grupa coraz bardziej świadoma i aktywna online. W zdecydowanej większości korzystają z internetu na co dzień, a przy tym robią zakupy online i używają nowoczesnych płatności cyfrowych. Wciąż jednak potrzebują wiedzy i edukacji na temat narzędzi cyfrowych. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu „Pokolenie Silvers w e-commerce” Fundacji Kobiety e-biznesu.
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
Spis Treści
Seniorzy internauci 2022 – korzystają z internetu, kupują online
Fundacja zrealizowała badanie wśród seniorów 60+, aby dowiedzieć się więcej na temat ich doświadczeń jako konsumentów online. Okazuje się, że dzisiejszy seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu, co więcej – 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu. Z raportu wynika także, że w przyszłości seniorzy będą więcej kupować online. Zamiar częstszego dokonywania zakupów przez internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy deklaruje ponad połowa respondentów.
Współcześni seniorzy to osoby znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż mogłoby się nam wydawać. Nie tylko sprawnie korzystają z dobrodziejstw internetu, ale i kupują online potrzebne im produkty, a także płacą za nie przez internet. – Badanie wskazuje również, że w większości robią to samodzielnie, bez pomocy innych osób i sporadycznie napotykają trudności podczas finalizowania transakcji – komentuje Joanna Erdman, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Zdecydowanie najlepiej znaną marką internetową wśród seniorów jest Allegro, którego znajomość deklaruje aż 88% badanych. Połowa z nich rozpoznaje też takie platformy jak empik.com, rossmann.pl czy mediaexpert.pl. Warto zauważyć, że seniorzy to również klienci sklepów spożywczych online: ok. 1/3 tej grupy zna takie e-sklepy jak auchan.pl czy carrefour.pl.
Jak płacą za internetowe zakupy seniorzy w 2022?
Współczesne pokolenie seniorów chętnie korzysta także z nowoczesnych metod płatności cyfrowych – takich jak szybkie przelewy (34%), a wśród marek najlepiej rozpoznawalnych wskazuje BLIKA (17%). Seniorzy, jak wynika z badania, mają zdecydowanie mniejszą skłonność do robienia zakupów online na raty, czy też wykorzystywania płatności odroczonych.
– Zmienia się podejście osób starszych do nowoczesnych sposobów płatności – coraz chętniej robią zakupy online i płacą za nie bezgotówkowo. Poza wygodą i prostotą, istotnym argumentem, który przemawia do seniorów, jest bezpieczeństwo transakcji. Płacenie BLIKIEM pozwala uniknąć podawania danych, które są wymagane przy przelewach tradycyjnych, czy przy użyciu kart płatniczych – wystarczy 6-cyfrowy kod BLIK, który użytkownik wyświetla w aplikacji mobilnej swojego banku a następnie akceptuje transakcję PIN-em. BLIK to metoda płatności odpowiadająca na potrzeby seniorów, dlatego już co 6 ankietowany w wieku powyżej 60 lat wybiera go podczas zakupów w internecie – mówi Magdalena Kubisa, Dyrektor Rozwoju Biznesu, BLIK.
Bezpieczeństwo płatności wciąż najważniejsze
Dla seniorów najważniejszym czynnikiem związanym z dokonywaniem zakupów online okazuje się bezpieczeństwo płatności. Ogromnie istotna jest też strona graficzna, a więc czytelne opisy oraz wyraźne zdjęcia. Dodatkowo strona, z której skorzysta senior, musi być intuicyjna w obsłudze oraz ułatwiać odnalezienie szukanych produktów. W przypadku osób starszych liczy się także cena produktu oraz opcje darmowej dostawy, czyli wszystko to, co pozwala obniżyć koszty zakupów. Z drugiej strony, dla starszego pokolenia zdecydowanie mniejsze znaczenie ma możliwość zakupu na raty czy odroczone płatności, które są znacznie bardziej popularne wśród młodszych grup wiekowych.
– Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że pewne obszary są szczególnie ważne dla seniorów. Strona sklepu internetowego musi być przede wszystkim bezpieczna, ale również wyjątkowo czytelna. Łatwe wyszukiwanie produktów, czytelność opisów czy duże wyraźne zdjęcia produktów to czynniki, które mają dla dojrzałego pokolenia 60-latków wyjątkowe znaczenie – zdecydowanie bardziej zauważalne niż w badaniach wśród młodszych konsumentów – podkreśla Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.
Seniorzy wybierają paczkomaty
Seniorzy korzystają też z usług wspierających zakupy online, takich jak nowoczesne płatności, a także z nowoczesnych form dostawy, takich jak np. Paczkomaty InPost (51% badanej grupy). Kolejne 42% seniorów preferuje dostawy kurierskie. Najrzadziej wybieraną formą dostawy jest odbiór osobisty.
Seniorzy 2022 – samodzielni i niezależni internauci
Seniorzy radzą sobie z zakupami online samodzielnie (82%). W przypadku pozostałych osób pomaga im najczęściej ktoś z najbliższego otoczenia. Co ciekawe, 58% badanych osób powyżej 60 roku życia wykorzystuje internet do obsługi bankowości elektronicznej. W przypadku preferowanej formy kontaktu ze sklepem internetowym osoby w wieku 60+ najczęściej wskazują na e-mail (39%), ale kontakt telefoniczny nadal jest na dość wysokim poziomie 32%.
– Badanie pokazuje nowe oblicze seniora w internecie, który potrafi świadomie i sprawnie dokonywać wyborów w świecie online. Należy zatem zadbać o ofertę skrojoną specjalnie dla nich, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa płatności, sposobu prezentacji, ale też dostosowania portfolio produktów pod specyficzne potrzeby starszych konsumentów. W ten etap życia wchodzi obecnie nowe pokolenie – dużo bardziej rozwinięte technologicznie, ale posiadające swoje szczególne wymagania. – mówi Magdalena Grablewska, Marketing Manager Przelewy24.
„Pokolenie Silvers w e-commerce” – o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w 2022 r. z wykorzystaniem ankiety internetowej na próbie 662 osób powyżej 60 roku życia, z czego 584 respondentów kupiło dowolny produkt lub usługę przez internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Partnerami raportu są: BLIK, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Przelewy24.
Wyniki badania potwierdzają nowe zjawisko, jakim są „cyfrowi seniorzy”. To ważna grupa społeczna, którą należy adresować w strategiach rozwojowych firm tym bardziej działających w branży e-commerce. Z raportu wynika, że pomimo dużego zainteresowania i aktywności seniorów w Internecie, nadal potrzebują oni wsparcia w tym obszarze. Ponad 1/3 seniorów chciałaby dowiedzieć się więcej o tym, jak instalować przydatne programy. Z kolei 26% osób wskazuje na potrzebę zwiększenia kompetencji w zakresie umawiania wizyty u lekarza przez internet.
Raport „Pokolenie Silvers w e-commerce” dostępny do pobrania TUTAJ
Jeżeli interesują Cię podobne informacje, zapisz się do Newslettera Gazety Senior Zapisz się do Newslettera
Zobacz również:
Infolinia Allegro dla Seniora 616 271 777. Pomoc przy zakupach w Internecie.
- Wrocławskie Dni Gerontologii: dla seniorów, opiekunów i wszystkich zainteresowanych [15-16 listopada] - 7 listopada, 2024
- I Forum Polityki Senioralnej: jak wspierać seniorów? [RELACJA] - 6 listopada, 2024
- „Gazeta Senior” listopad 2024 [11/2024] Sprawdź, co w numerze! - 30 października, 2024