Taxi 75+ Wrocław. Jak to działa? Czy dojadę taksówką na szczepienie?
Program Taxi 75+ rusza we Wrocławiu. Korzystać z niego będą mieszkańcy miasta, którzy ukończyli 75 lat i potrzebują wsparcia w organizacji transportu do urzędu lub lekarza, w tym do punktu szczepień.
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
– Program Taxi 75+ to jeden z pierwszych wielkich projektów prezydenta Jacka Sutryka dedykowanych seniorom. Z tego powodu funkcjonująca od 10 lat Wrocławska Karta Seniora pozłociła się i staje się kluczem do przyszłych miejskich rozwiązań kierowanych do najstarszych mieszkańców. Zamiarem nowych władz jest nadanie wrocławskiej polityce senioralnej nowej jakości. Cieszę się, że jako WCRS możemy współpracować przy innowacyjnych rozwiązaniach z wieloma podmiotami: instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami w mieście – mówi Dorota Feliks, dyrektorka Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego (WCRS). Program Taxi 75+ finansowany jest przez gminę Wrocław, a jego realizację powierzono organizacji pozarządowej „Żółty Parasol”. Prześledziliśmy regulamin usługi i krok po kroku opisujemy, jak zamówić bezpłatne Taxi 75+.
Spis Treści
Rejestrujemy się do Programu Taxi 75+
Senior musi najpierw zarejestrować się do udziału w programie. W praktyce należy zgłosić się z dowodem osobistym do siedziby stowarzyszenia Żółty Parasol, ul. Wyszyńskiego 75A we Wrocławiu (godz. 10.00 do 14.00) lub do Wrocławskiego Centrum Seniora, pl. Dominikański 6. Otrzymamy tu Złotą Wrocławską Kartę Seniora z unikalnym numerem. Jest to nowa odsłona znanej już wrocławianom karty. Złota Wrocławska Karta Seniora oferuje te same zniżki co Wrocławska Karta Seniora plus możliwość korzystania z Programu Taxi 75+, a w przyszłości kolejne usługi. Wydawana będzie także w mobilnych punktach na terenie całego miasta. – Jesteśmy przygotowani do elastycznej i pełnej troski obsługi osób starszych. Mobilne punkty to tak naprawdę nasz pracownik, który pojedzie do klubu seniora, centrum aktywności lokalnej, filii miejskiej biblioteki publicznej itp., czyli miejsca, gdzie mamy zgłoszoną prośbę zapisania seniorów 75+, dla których dotarcie do siedziby stowarzyszenia jest problemem. Rozumiemy to. Zrobimy wszystko, aby zapisać każdą osobę, która nie może się u nas pojawić – mówi Joanna Warecka, prezeska Stowarzyszenia Żółty Parasol. A wszystkich sprawnych seniorów zachęcamy do odwiedzin „Żółtego Parasola”, gdzie na seniorów czekają kącik prasowy, kawa i herbata. Można tu porozmawiać o ofercie kulturalnej miasta dla osób starszych i spotkać innych seniorów. Wizytę w sprawie Złotej Wrocławskiej Karty Seniora traktujmy jako czas na spotkanie i rozmowę, nie tylko suchą rejestrację. Uwaga: mając dotychczasową Wrocławską Kartę Seniora i 75 lat musimy postarać się o Złotą Wrocławską Kartę Seniora, aby skorzystać z bezpłatnej taksówki.
Zamawiamy taksówkę
Przygotujmy: Złotą Wrocławską Kartę Seniora – będziemy musieli podać jej numer; informację kiedy (dzień i godzina) i pod jaki adres ma przyjechać taksówka; gdzie ma nas zawieźć – darmową taksówką można jechać tylko do lekarza lub do urzędu i czy będzie towarzyszył nam opiekun – osoba wspierająca musi mieć min. 16 lat. Tak przygotowani dzwonimy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-17.00 pod nr 794 123 124 i zamawiamy taksówkę. Jeżeli interesuje nas kurs powrotny, będziemy poproszeni o podanie tych samych danych, ponieważ „powrót” jest traktowany jako osobny kurs. Taksówkarz zaczeka do 15 minut, ale nie dłużej. Trudno jest czasem przewidzieć, ile czasu zajmie wizyta czy załatwienie sprawy, ale przy takiej skali obsługi organizatorzy muszą rozplanować pracę kierowców i wcześniej określić godzinę powrotu. Transakcja rozliczana jest bezgotówkowo, senior nic nie płaci taksówkarzowi, opłatę za kurs ureguluje miasto Wrocław.
Ważne szczegóły
Taksówkę musimy zamówić na minimum 3 dni, maksimum 30 dni przed planowanym kursem. Możemy podróżować w dni robocze od 7.00-18.00 tylko w granicach Wrocławia. Do końca 2018 r. wrocławski senior 75+ może skorzystać z maksymalnie czterech przejazdów w miesiącu. Od nowego roku limit to dwa przejazdy na miesiąc. Nie zwlekajmy z telefonem. Pula środków na przejazdy dla seniorów została podzielona i rozplanowana do końca 2019 r. Zlecenia na przejazdy w danym miesiącu będą przyjmowane do chwili wyczerpania budżetu na ten miesiąc.
Zza kulis Programu Taxi 75+
Program Taxi 75+ to w praktyce wiele wyzwań: od RODO, przez znalezienie odpowiedniej korporacji taksówkarskiej (w konkursie wyłoniono firmę Nova sp. z o.o. właściciela marki Taxi Grosz), po obsługę tak licznej grupy odbiorców. Potencjalna skala projektu jest ogromna. We Wrocławiu mieszka 53 000 seniorów po 75. roku życia. Ponieważ jest to pilotaż, na tym etapie trudno ocenić, jakie będzie zainteresowanie, ile osób zapisze się do programu i czy będą z niego korzystać regularnie czy tylko sporadycznie. Miasto musi być przygotowane na każdą ewentualność. – Program Taxi 75+ kierowany jest do tysięcy osób starszych, a musimy i chcemy zadbać o równe prawa i dostęp do usługi dla wszystkich seniorów 75+ we Wrocławiu. Dlatego prosimy o wyrozumiałość. Zorganizowanie tak szeroko zakrojonej operacji, aby wszyscy jeździli na czas i byli zadowoleni, jest nie lada wyzwaniem – apeluje Joanna Warecka z „Żółtego Parasola”.
List Prezydenta Jacka Sutryka do wrocławskich seniorów
Szanowni Państwo,
w kilka dni po złożeniu ślubowania, ogłosiłem na swojej stronie internetowej 100 zadań, które chcę zrealizować w ciągu 100 pierwszych dni mojej prezydentury. Sygnalizuję w nich priorytety swojego programu, choć oczywiście jest on dużo obszerniejszy. Nieprzypadkowo jednym z filarów tych 100 zadań jest pakiet projektów dedykowanych seniorom. Są mi Państwo, co podkreślałem niejednokrotnie, szczególnie drodzy, a dla Wrocławia są Państwo szczególnie ważni. Chcę aby nasze miasto było odpowiedzialne za swoich mieszkańców.
Mam to szczęście, że tzw. „wyborcze obietnice”, które składałem podczas kampanii, poczyniłem z pełną odpowiedzialnością, świadomością ich wagi i użyteczności dla nas wszystkich. Tak było także ze składnikami rozbudowanego projektu senioralnego. Projekt Taxi 75+ jest jednym z elementów troski o mieszkańców naszego miasta. Chciałbym potraktować tę jego pierwszą edycje jako dobrze przygotowany pilotaż. Chcemy na bieżąco monitorować działanie i poprawiać funkcjonalność projektu. Mam nadzieję, że pomoże Państwu w sytuacjach, które będą tego wymagały. Jeśli znajdzie Państwa uznanie,
Obok projektu Taxi 75+ wkrótce przedstawię Państwu dodatkowy pakiet działań, skupionych na poprawie bezpieczeństwa przy użyciu najnowszych technologii i zwiększeniu aktywności środowiska senioralnego. Nie rozwijając ich szczegółowo w tej chwili, podkreślę tylko, że zależy mi na dobrym przygotowaniu Funduszu Senioralnego, chciałbym też już wkrótce zaprosić Państwa do Radiowego Klubu Seniora.
Dziękuję wszystkim osobom i instytucjom zaangażowanym w projekt. Jak mogli Państwo przeczytać, ze względu na swoją innowacyjność wymagał on wiele pracy, widziałem jednak jak wiele radości sprawił osobom, które go przygotowywały a teraz będą pilotować. To świetna ekipa, która odpowiedzialnie o Państwa zadba.
Jacek Sutryk, Prezydent Miasta Wrocławia
Może Cię zainteresować:
Infolinia Allegro dla Seniora 616 271 777. Pomoc przy zakupach w Internecie.
- „Gazeta Senior” – styczeń 2025 [01/2025]: Sprawdź, co w numerze! - 18 grudnia, 2024
- Znany aktor Henryk Gołębiewski ofiarą scamu! Jak seniorzy mogą ustrzec się przed internetowym oszustwem? - 16 grudnia, 2024
- Viva Seniorzy! 2024 – wyjątkowe święto Seniorów za nami - 3 grudnia, 2024